Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 6 september 2011

Skola och rätta till

Första dagen i skolan avklarad och jag fick verkligen kämpa för att hålla irritationen i schack. Jag vet inte riktigt om jag lyckades.. Det är så mycket som inte stämmer på den här institutionen. Men nu är jag officiellt inne på sista året så det känns som om det bara är att bita ihop och uthärda. Det kommer att gå snabbt det här.

Ikväll börjar vi med den klassiska yogan på USM. Den här veckan håller vi klasser med två instruktörer. Jag vet inte riktigt om vi har kommit hur vi bäst ska kunna utnyttja det. I satyananda yoga brukar en inte gå runt och rätta till så mycket i positionerna utan tanken är att personen ska kunna hitta in i positionen själv. Jag tycker att det är vettigt, dels för att jag inte vet vilka kroppsliga förutsättningar en person har dels för att det lätt blir så mycket fokus på att positionen ska vara på ett exakt känns istället för att personen lär känna sin kropp och vad som känns bra och rätt för denne. Jag tycker själv att det är svårt när jag är på klasser där läraren går runt och rättar till, då känner jag genast hur tankarna sätter igång "Undrar om hen tycker jag gör fel nu." och jag glömmer helt bort att vara i nuet och känna efter själv. Men vi är ju alla olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar