Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 29 november 2011

Ayurveda för ditt sinne

Om någon dag måste jag lämna tillbaka Ayurveda för ditt sinne av Janesh Vaidya till biblioteket så nu försöker jag hinna igen det sista av boken. Det kanske är dags att inhandla lite ayurvedaböcker, det är inte direkt någonting en sträckläser och sen är klar med utan någonting en vill kunna titta i då och då. Ayurvedan är en stor värld och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men jag tar med mig lite grann från olika böcker, det som känns vettigt för mig just nu. Janesh skriver mycket om just sinnet och den mentala och andliga aspekten av ayurveda vilket känns som en lite ny och spännande värld. Det märks verkligen att yoga och ayurveda går hand i hand. Annars tycker jag ofta det blir väldigt mycket fokus på det fysiska och praktiska, vilket i och för sig också är spännande och viktigt men det känns som om det saknas något. Några nya rutiner som jag hoppas ska hitta en väg in i mitt liv efter den här boken:
- Ligg kvar tre minuter i shavasana när du vaknat på morgonen och fokusera på andningen. Tacka för att du får ytterligare en vacker dag, tänk på någonting du vill göra den dagen istället för det du måste och väck ditt sinne.
- Promenera minst 20 minuter varje morgon.
- Drick ett glas varmt vatten/örtdryck direkt på morgonen och vänta en stund med frukost.

Vissa saker fastnar och andra inte, just de här känns rimliga, vettiga och nyttiga just nu. Att försöka göra allt för stora förändringar på en gång brukar inte fungera särskilt bra för mig, om det nu gör det för någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar