Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

måndag 28 november 2011

Att inte yoga är också yoga

Att inte yoga är också yoga. Detta var någonting en av mina lärare på yogalärarutbildningen sa i våras och det har etsat sig fast. Jag har säkert skrivit om det innan men det är något jag funderar mycket på. Det här med att veta när det är yoga att inte yoga eller när det är lathet att inte yoga. Jag upplever att jag har blivit mer medveten om denna skillnad än bara för ett halv år sedan. Det kräver övning att lära känna sig själv och vad en behöver bäst, är det en stund på yogamattan eller en stund extra i sängen. Är en trött för att en behöver sova längre eller för att en har sovit för länge? När ska en lyssna till sina instinkter och när ska en ta över? Det kan även slå över på andra hållet, att en blir beroende av yogan på mattan. Att ingenting fungerar om en inte får sin stund på mattan. Balans är väl det som är grejen, som vanligt.

Dagen ska ägnas åt att plugga under en filt i soffan med fint sällskap av våra pälsbollar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar