Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

onsdag 31 augusti 2011

Swami Maitreyi och antar mouna

Jag kände inte riktigt det innan men jag behövde inspirationen till meditation som Swami Maitreyi gav igår. Det är fascinerande att möta människor som har levt på ashram så länge och verkligen fått möjlighet att gå djupt in i yogan. De utstrålar sån energi, värme och trygghet. Kvällen började med att Maitreyi berättade om mantra och antar mouna. Hon pratade en del om hur vårt intellekt ofta står i vägen för våra upplevelser, både i yogan och i vardagen. Att vi så gärna vill kategorisera och jämföra företeelser med det vi tidigare upplevt. Antar mouna är en meditation som består av flera steg, där en börjar med att observera sinnesintryck såsom ljud och dofter och fortsätter sen att observera sina tankar. Meditationen fortsätter sen med flera andra steg och det en strävar mot att finna är en inre stillhet som finns bakom alla tankar som snurrar i ens huvud. Andra halvan av kvällen ledde hon meditation. Jag kände att jag nog var lite för trött för att få ut det bästa av upplevelsen men effekterna fanns ändå kvar resten av kvällen. Jag har märkt allt oftare, nu när jag har börjat meditera mer regelbundet igen, att även om jag upplever att jag inte alls har varit fokuserad under meditationen utan tankarna bara har snurrat åt alla håll så känner jag ändå att det har en påverkan på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar