Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 11 oktober 2011

Yoga MVC

Min dröm har varit länge nu att få starta en privat mödravårdcentral med någon form av yogisk inriktning. Det ligger en bit bort i tiden, säkert minst tio till femton år, men det börjar faktiskt kännas som om det skulle kunna gå. Jag pratade om detta med en av alla fina människor på yogaveckan och hon fick det att låta så enkelt. Att enda skillnaden mellan dröm och verklighet är handling. Även om detta ligger långt bort i tiden nu så kan jag ändå ta steg i den riktningen. Det har jag ju också gjort, snart är jag färdig sjuksköterska och jag går just nu min andra och en mer fördjupad yogalärarutbildning. Framtida steg blir att läsa vidare till barnmorska och fördjupa mig i yoga som metod före, under och efter förlossning. Både för den födande kvinnan och en eventuell medförälder. Under yogalärarutbildningen ska vi skriva ett fördjupningsarbete och jag ska skriva om just det, om hur främst meditation kan påverka processen som det innebär att få barn. Så visst är jag redan på väg dit, en lite skrämmande men härlig tanke. Jag har inte undersökt närmare hur det rent praktiskt går till att starta en privatklinik och det kommer säkert att bli en enormt krävande och byråkratisk process när den tiden väl kommer. Även om det inte känns så lockande så är det inte direkt avskräckande heller. Något som däremot känns lockande är att börja hålla gravidyoga och yoga för nyblivna föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar