Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

måndag 10 oktober 2011

Raga och dwesha






Lite halvtaskiga iPhone bilder är allt jag har att bjuda på. Någon gång borde jag verkligen ta med min systemkamera. Nå väl. En underbar vecka jag har som sagt haft. Att få bo, yoga, umgås och karma yoga med så varma och härliga människor är verkligen en ynnest. Under lärarutbildningen har de olika veckorna vi spenderar på kursgården olika teman, denna veckan var temat raja yoga. Vi pratade om yoga sutras och diskuterade kring dem. Så mycket kunskap och visdom, om än förpackat i ett något föråldrat synsätt. Det som fastnade mycket hos mig var begreppen raga och dwesha, två av de kleshas eller hinder vi har i livet. Raga, allt vi vill ha, det som skänker njutning och dwesha, det vi inte vill ha och försöker undvika, det obehagliga, tråkiga och jobbiga. Att sinnet i stort sett hela är ockuperat med detta. Det vi vill och det vi inte vill. När vi dessutom får någonting vi vill ha, ett jobb, kärlek eller en ny cykel så är det som upplever som lycka kortvarigt innan vi börjar oroa oss för att vi ska förlora det vi nu har fått. Jag har börjat uppmärksamma det under de här senaste dagarna och raga/dwesha tar verkligen mycket tid och kraft.

Nu är jag fylld med ny inspiration dels till mina yogaklasser men mest till min egen sadhana, mitt eget utövande. Veckan har, förutom givande föreläsningar och diskussioner, bjudit på en massa mantras, meditation, asanas, andning och alltid fantastiska kirtan. Att sitta i en ring och sjunga mantras högt och snabbt, klappa, trumma och röra kroppen är något som vid första anblick ser något sektlikt ut men som verkligen frigör så mycket på alla nivåer. Jag har dessutom spenderat all min karma yoga i köket och har nu ont i tummen efter allt rotfruktsskalande och är alldeles missfärgad om händerna. Ashramliv är inte direkt någon semester.. Karma yoga ska jag skriva mer om en annan dag, det är någonting jag börjar uppskatta mer och mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar