Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 6 december 2011

Subjektivitet

Allting flyter på så fint just nu. Uppsatsen börjar snart kännas färdig, även om det är mycket små pill kvar. Idag fastnade vi lite i hur mycket högre objektiv kunskap värderas jämfört med det subjektiva. Det en kan mäta och jä föra är mer viktigt än någons upplevelse. Som i vårt fall, om någon mår bättre av en viss kost så räknas det inte riktigt förrän det går att bevisa med provsvar och andra mätmetoder. Varför räcker det aldrig med att en känner att någonting fungerar, varför måste allt hackas upp och varje beståndsdel granskas? Det är samma sak med yogan, jag vet att det fungerar för mig och många andra. Några fler bevis på det eller en förklaring behöver jag inte. Jag litar på mig själv så tillräckligt mycket för att kunna avhöra vad som är bra eller dåligt för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar