Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

torsdag 8 december 2011

Hej alla fina veganer.

Idag var det dags för vaccination av katterna och efter lite jagande runt i lägenheten lyckades jag få in dem i sina burar, ner i taxin och iväg till veterinären. Både på dit- och på hemvägen jamade de och gnydde ynkligt. Det känns jobbigt att utsätta dem för den stressen, även om jag vet att det är för deras skull. Men det får en också att tänka på alla djur som ingen bryr sig om, som blir utsatta för väldigt mycket stress och lidande för ett syfte som inte alls ligger i deras intresse. Jag har inte känt så här tidigare, även om jag har tyckt att det har varit fel så har jag inte känt mig så känslosam. Nu mår jag riktigt dåligt när jag tänker på allt vi utsätter andra djur för, enbart för vår egen vinning. Yogan gör en onekligen mer känslig. Men det är bra, det är då svårare att blunda för det som inte känns rätt. Jag är glad att jag redan för länge sedan tog beslutet att bli vegan. En annan ljuspunkt är att det känns som om fler och fler människor omkring mig och online börja intressera sig för vegansk mat och en del har också tagit steget. Sådant värmer, speciellt nu inför jul när vi äter kött från andra djur som aldrig förr. Så för dig som i år tänkt fira en djurvänlig jul kan jag rekommendera Pintos fina julrecepthäfte. 

2 kommentarer:

  1. Tack för recepttipsen! Började just fundera på vad jag skulle äta till jul så det kom väldigt lägligt.
    Tror också att man blir mer känslig av yogan. Man slutar distrahera sig från verkligheten och ser/känner den som den är. Jobbigt ibland, men helt klart värt det. För både en själv och andra. :-)

    SvaraRadera
  2. Om du bor i eller nära någon stor stad så brukar det gå att få tag i allt möjligt gott till jul. Och annars. Skinka, prinskorv, köttbullar, rubbet!

    SvaraRadera