Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

måndag 28 december 2009

Broderade tygkassar

Årets julklapp till samtliga blev en ekologisk tygkasse med personligt broderi. Min första tanke var att brodera gamla ordspråk som passade var och en men detta visade sig vara väldigt tidskrävande så det blev lite av varje istället. Jag har knappt broderat sen slöjden på högstadiet och korsstygn tog både längre tid och var klurigare än vad jag tänkte mig. Det hade varit en bra idé att rita upp mönster på rutigt papper innan men så långt tänkte inte jag. Så efter några kassar övergick jag till något sorts kaststygn, vilket även det var lite klurigt. Följande material behövs:
- en tygkasse
- något bra broderigarn, vilket som helst som är delbart och lite glansigt fungerar nog
- nål
- sax
- en linjal, så att texten blir någorlunda rak
- en textilkrita/penna
- rutat papper, om du vill vara lite strukturerad och rita mönster innan
- en väldigt massa tid, ex en tågresa, tänk på att inte peta dina medpassagerare med nålen bara

Folk verkade bli glada för tygkassarna, det är i alla fall i min värld något man alltid behöver. Jag har blivit väldigt sugen på att brodera mer nu, nu när jag har fått in tekniken lite grann. Men nästa gång blir det någonting till mig själv!

Efter mycket julklappar och mycket mellandagsrea så vet jag inte hur vi ska få hem allting upp till Norrland. Vi ska dessutom till Köpenhamn imorgon så hur ska det här gå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar