Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 5 juli 2011

Yoga nidra

Hur klarar man av nattjobb om man inte har yogan? Jag minns när jag först jobbade natt för flera år sedan, innan jag riktigt fått in yogan i min vardag. På dagarna mellan mina jobbnätter sov jag till fyra och satt sen i soffan tills det var dags att fara till jobb igen. På nätterna var jag väldigt seg och jag avskydde att jobba natt. Nu när jag både har Doris och yogan i mitt liv så fungerar det mycket bättre. De få lediga timmar som blir över mellan sömn och nästa nattpass kan jag ägna åt att gå långa skogspromenader med Doris och göra yoga. Min bästa vän i nattjobbandet är yoga nidra, den underbara avslappningsmetod som alltid går att ta till när man känner sig seg, stressad eller inte har fått tillräckligt med sömn. Jag har en del yoga nidra instruktioner på min iPhone och idag satte jag igång den djupa varianten, 45 minuter lång. Jag höll mig mot förmodan vaken men fick en rejäl träsmak i rumpan och bakhuvudet där jag låg på min tunna matta. Men nu känner jag mig pigg och redo inför nästa natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar