Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

måndag 30 maj 2011

Lathet och rutiner

Dagens nattjobbsyoga blev:
3 rundor surya namaskara
Shavasana
Pada Sanchalanasana
Sirsasana
Shavasana
Kapalabhati, 5 minuter
Nadi shoudana, 5 minuter
Meditation, Antar mouna

Lite yoga nidra och nässköljning på detta hade nog varit sojagrädden på moset. Men piggare blev jag allt, precis som jag visste. Sen satte jag mig på balkongen, inlindad i en filt och påbörjade Bhagavad Gita. Saker och ting har en förmåga att låta väldigt idylliska när man återberättar dem. Det var inte så idylliskt, en lastbil gick på tomgång i säkert fem minuter och spydde ut avgaser nedanför balkongen och dessutom blåste det något väldigt. Men jag vaknade till i alla fall.

Ibland är det bra att man lyckas trotsa sina lata sidor. Nackdelen när jag halvt om halvt tvingat mig själv till yogamattan är att jag blir så himla stolt över mig själv att min uppmärksamhet hela tiden fastnar i tankar kring hur duktig jag känner mig och får svårt att fokusera. Det kanske säger någonting, kanske att jag borde öva mer på att bara göra yoga och inte ifrågasätta så mycket.

Nu blir det inget nattjobb på några veckor så det dröjer innan jag kan fortsätta experimentera med det här. Men jag gillar tanken på att ha en nattjobbsrutin, så kanske sommarens nattjobb blir lite drägligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar