Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 24 maj 2011

Antar mouna

En eftermiddag ensam hemma resulterade i pranayama och meditation, trots stök. Framsteg! När jag började med satyananda yoga på en yogaskola i Lund praktiserade vi alltid meditationen antar mouna, eller inre stillhet. Sedan dess har jag glömt bort den och mediterat mycket annat men mest vipassana. Vipassana har dock väldigt mycket likheter med antar mouna. Jag hittade ett gammalt ljudklipp på datorn idag, min gamla yogalärare i Lund leder steg 1 i antar mouna. När jag hade fört över filen till min iPhone, satt telefonen på flygplansläge och slog mig ner på meditationskudden så fick jag flashbacks från när jag började med satyananda yoga. Jag försöker att inte utvärdera min meditationspraktik så mycket utan bara göra den men nu blev det uppenbart hur mycket jag har förändrats sen dess och hur mycket lättare jag kommer in i meditation nu. Jag hittade även lite yoga nidra, även dessa inlästa av en man med dansk brytning. Majoriteten av mina yoga och meditationslärare har varit danskar så det gör på något sätt att jag kommer i rätt stämning direkt. Det har också gjort att jag ibland kommer på mig själv med att säga något med väldigt rolig dansk brytning på mina egna yogaklasser..

För övrigt har jag hittat precis den meditations-appen jag letat efter. Jag letade efter en enkel, där man kan ställa in antal minuter eller timmar man vill meditera och när tiden tagit slut låter tibetanska klockor. Perfekt. Insight timer heter den och finns i en gratis version.

2 kommentarer:

  1. Heh Helena!
    Vilken fin blogg du har, och kul att hitta ännu en yogafrälst själv därute. Jag tycker djurrâtt, veganism och yoga går hand I hand :)
    /Maria Engström

    SvaraRadera