Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

lördag 12 maj 2012

Vipassanaretreat

Jag har ägnat denna lördag åt att sitta länge i soffan och läsa DN, springa en tur i skogen med Doris och se dokumentären the Dhamma Brothers. En sån där film som gör en lite varm inombords, om fångar på ett fängelse i Alabama som får möjlighet att utöva vipassanameditation. Jag önskar att fler fick den möjligheten och jag vet så många människor som skulle dra nytta av meditation men viljan och motivationen till det måste komma inifrån. Fast visst är det frustrerande, att känna att människor en bryr sig om skulle kunna må bättre men inte kunna göra något.

Vipassana betyder att se saker som de egentligen är och är den meditationsform jag praktiserat mest. Nu går det lite sisådär med mitt utövande och jag blev sugen på att åka på ett tiodagarsretreat i höst. Kanske kan jag ta mitt livs första betalda semester och åka till vipassanacentret i Ödeshög? Även om en kan praktisera mycket hemma så behövs det fyllas på med lite spirituell energi och motivation ibland.

1 kommentar:

  1. Vipassana i Ödeshög...låter lockande. Skriv och berätta hur det var om du åker dit! Skönt att kombinera löpning/yoga, det gillar jag. Vilken fin blog du har <3 Tack, för att du länkar :)
    Namaste

    SvaraRadera