Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

måndag 21 maj 2012

En helg för djuren

I helgen har jag varit i Stockholm på Rikskonferens med Djurens Rätt. Tillsammans med världens bästa gäng blev det roadtrip i minibuss, inspirerande föredrag, fina människor och den där härlig känslan av att få vara i en veganbubbla ett tag. Där veganism är normen, där all fika och mat är vegansk och det är inget snack  om det. Att möta alla dessa människor som kämpar för samma sak som jag, för djuren. Jag har turen att min fantastiska fru också är vegan men ibland är det skönt att känna en större gemenskap också. Mest inspirerande var den amerikanska psykologen Melanie Joys föredrag, om köttnormen och varför den är så stark. Varför det är svårt för människor att ta steget mot veganismen, trots att de allra flesta människor inte vill tänka att de stödjer lidande och död utan tvärtom bryr sig mycket om djur. Hennes bok Why we love dogs, eat pigs and wear cows är inköpt om kommer nog att slukas snabbt här hemma.

Efter Joys föredag och hela den här helgen känner jag mig på nytt stark och inspirerade. Det kommer att gå vägen här, alla kommer inte att bli veganer imorgon men vi är på väg i rätt riktning och den här kampen gör skillnad för djuren.

3 kommentarer:

  1. Den föreläsningen verkar så bra och jag hoppas verkligen att den kommer bli tillgänglig via nätet. Boken verkar superintressant!

    SvaraRadera
  2. Melanie berättade att hennes föreläsningar kommer att läggas upp i HD-kvalitet när hennes hemsida görs om. Men jag tror att en kan söka på youtube också, jag hittade den här länken http://vimeo.com/37570429

    SvaraRadera
  3. Åh, tack! Det ska jag kolla in!

    SvaraRadera