Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 12 oktober 2010

Yogaprogram och sovmorgon

Andra kvällen jag jobbar på hela praktiken. Det jobbar sanslöst mycket dagpass, eller så är det så att de tror att vi studenter hellre jobbar dagpass. Men det är välbehövligt med lite sovmorgon ibland.

Morgonyogan har blivit en naturlig del av mina morgonrutiner. Nu ska jag bara få in yogan under resten av dagen också. På yogalärarutbildningen fick vi ett förslag på ett dagligt yogaprogram. Tanken är att om vi sprider ut yogan under dagen och bara håller på i tio minuters pass så är det lättare att få in i ett stressigt liv. Det passar mig väldigt bra. Tidigare har jag, precis som många andra, oftast fokuserat min egen träning på morgonen på asanas. Det är dags att ge fler delar av yogan lika stor plats i mitt liv. Tanken är att yogan ska fördelas under dagen, såhär:

Morgon
Mantra, 10 min
Mahamrtyunjaya och Gayatri
Asanas, 10 min
Oftas några stående asanas som fokuserar på att sträck ut ryggen, 3-4 rundor solhälsningar och sarvangasana/sirasana.

Under dagen
Pranayama, 10 min
Växlar varannan dag mellan Bhramari och Nadi Shodana eller Kapalbathi och Bastrika.
Yoga Nidra, 10 min
En kort version av yoga nidra som består av två huvuddelar, att mentalt gå igenom kroppen samt att räkna andetag baklänges från 27 till ett.

Kväll
Meditation, 10 min
Hamsa, att gå igenom dagen baklänges.

Morgon och kväll går bra, det är mest det här under dagen som jag behöver jobba på. Men soffan och TVn är så lockande när man kommer hem efter en lång dag på praktik/skola/jobb. Även fast jag vet att när jag väl gör pranayama och yoga nidra under dagen så ger det mig massor med energi. Men disciplinen är inte riktigt här än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar