Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 9 februari 2010

Kuddstativ

Det bästa jag någonsin skapat är ett kuddstativ till min kamera. Bilden ovan visar en meditationskudde men modellen är densamma. Jag läste om några kuddstativ på internet för flera år sen och bestämde mig för att sy ett. Efter lite övervägande användes följande material:
- Blått galontyg
- Flörtkulor, ca 3 cm i diameter(detta är lagom till en systemkamera, till en liten kompaktkamera är det kanske en idé att ha mindre kulor så kameran får bättre stöd)

Min kudde är 25 cm i diameter och 10 cm hög. Tack vare flörtkulorna väger den nästan ingenting. När jag reser har den fått följa med och även när jag bara är sugen på att ta en promenad och fota loss utan att släpa med mig mitt flera kilo tunga stativ. Tack vare galonet kan man använda den på de mest leriga och blöta ställen och sen bara torka av den utan att kameran får kontakt med någon fukt. Kudden är rätt lös, alltså inte jättefull med flörtkulor, vilket gör att kameran även går att ställa på högkant. Den går snabbt att sy och är relativt enkel, även för någon utan syvana. Flörtkulor och galontyg kan kosta en del men det är helt klart värt alla pengar.

Bild snodd härifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar