Mycket om Satyananda yoga och lite om djurrätt, pyssel, foto, Umeå, bästa frun, hunden och katterna.

tisdag 4 januari 2011

Tarmsköljning och yoga

Min yogapepp börjar komma åter! Idag började jag dagen med lite solhälsningar och fick även nu lite yogatid när Jenny är på iväg på hockey/bandy. Jag hade planerat att starta året med en tarmsköljning, den lilla varianten, Laghoo Shankprakshalana. Så nu har jag fått fräscha upp mina mattekunskaper för att räkna ut rätt salthalt på vattnet.

I laghoo shankprakshalana dricker man åtta glas vatten med samma salthalt som kroppen, 0,9%. Detta ska göras direkt på morgonen på fastande mage. Blanda 1,6 l vatten och 1 msk salt, helst fritt från tillsatser ex bergssalt, i en kanna. Vattnet ska vara varmt, men drickbart. Efter var 4e dl görs följande övningar 8 gånger vardera:
1. Tadasana - Trädet
2. Tiryaka Tadasana - Svajande palmen
3. Kati Chakrasana - Midjevridning
4. Tiryaka Bhujangasana - Vridande kobra
5. Udarakarshanasana - Magmassage

Beskrivningar av de olika övningarna och bra bilder går att hitta bland annat som Skandinavisk yoga och meditations hemsida.

Laghoo shankprakshalana kan göras så ofta man känner att man behöver. Detta jämfört med "stora" shankprakshalana som enbart ska utföras en gång per år. Till skillnad från stora måste man inte heller följa någon särskild vila eller diet efteråt.

Jag är peppad, undrar om jag får med mig sambon? Troligtvis inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar